آب انبار باسیلیکا

از میان چند صد آب انباری که در زیر استانبول وجود دارد بزرگترین آن آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern) می‌باشد به معنای آب انبار زیر زمینی و یا قصر زیر زمینی. این آّب انبار در شبه جزیره تاریخی سارای بورنو (Sarayburnu) قرار دارد. تاریخ ساخت این آب انبار برمی‌گردد به قرن ششم میلادی و در […]

از میان چند صد آب انباری که در زیر استانبول وجود دارد بزرگترین آن آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern) می‌باشد به معنای آب انبار زیر زمینی و یا قصر زیر زمینی. این آّب انبار در شبه جزیره تاریخی سارای بورنو (Sarayburnu) قرار دارد. تاریخ ساخت این آب انبار برمی‌گردد به قرن ششم میلادی و در زمان سلطنت امپراتور بیزانس، ژوستینیانوس اول (Justinien 1).

 

نمایی از درون آب انبار باسیلیکا

تاریخچه آب انبار باسیلیکا

این آب انبار نام خود را از میدان بزرگی که در زیر آن قرار داشت گرفته است. نام میدان Stoa Basilisca بوده است. قبل‌ترها در این مکان یک کلیسای بزرگ کاتولیک گرفته قرار داشته که  آب انبار باسیلیکا نام خود را از همین کلیسا گرفته ای کلسیا  مرکز هنری و تجاری بوده است. در متون قدیمی اینگونه مطرح شده است که 7000 برده در ساخت این آب انبار به کار گرفته شده‌اند. آب انبار باسیلیکا یک سیستم تصفیه آب برای کاخ قسطنطنیه سایر ساختمان‌های اطراف آن فراهم کرده بود و بعدها پس از فتح عثمانی‌ها تا دوران مدرن آب کاخ توپکاپی را تامین می‌کرد.

نمایی از داخل آب انبار باسیلیکا

ویژگی‌های آب انبار باسیلیکا

طول آب انبار باسیلیکا 138 متر و عرض آن 65 متر است و مساحتی حدود 900 متر دارد و می‌تواند نزدیک به 8 هزار متر مکعب آب در خود ذخیره کند. سقف این آب انبار بر روی 336 عدد ستون مرمری با ارتفاع 9 متر قرار گرفته است. این ستون‌ها در 12 ردیف 28 تایی و با فاصله 5 متری از هم قرار گرفته‌‎اند به استثنای چند سر ستون مابقی آنها به سبک یونانی و کورنتی هستند. آن طور که به نظر می‌رسد این ستون‌ها از خرابه‌های ساختمان های قدیمی‌تر در بخش‌های مختلف حکومت قسطنطنیه به این مکان آورده شده است. یکی از ستون‌ها تصاویر برجسته از چشم مرغ، شاخه‌های اریب و اشک حک شده است که شبیه به ستون‌های طاق پیروزی تئودوسیوس در قزن چهار در میدان «Forum Tauri» است که این میدان امروز بایزیت (بایزید) نام دارد.

برای رفتن به داخل آب انبار باسیلیکا باید 52 پله را پایین رفت. این پله‌ها با دیوارهای به ضخامت چهار متر و ساخته شده از آجر نسوز که با ملات ضد آب پوشیده شده، احاطه شده است. آب این مکان از مرکز توزیع آب Eğrikapı در جنگل بلگراد در 19 کیلومتری شمال شهر تامین می‌شود و از طریق قنات والنس و قنات اصلی Mağlova که توسط امپراتور ژوستینیان ساخته شده بود به مرکز شهز منتقل می‌شود.

بازسازی آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا از زمان ساخت خود چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته شده که به شرح زیر می‌باشد:

اولین تعمیر در قرن هجدهم (سال 1723) زمان سلطان احمد عثمانی، توسط معمار محمد آقا قیصری

دومین بار تعمیرات اساسی در زمان سلطنت سلطان عبدالحمید دوم بین سالهای 1876 تا 1909

درسال 1994 تمیزکاری اسای شد.

و آخرین بار در سال 2017 چهت بازسازی و مقاوم سازی در برابر زلزله

پایه‌های ستون مدوسا آب انبار باسیلیکا

دو ستون در گوشه شمال غربی آب انبار باسیلیکا بر روی دو مجسمه سر مدوسا قرار گرفته‌اند. برخی‌ها می‌گویند این مجسمه‌ها از ساختمانی مربوط به اواخر دوران رم برداشته شده است. هر چند مدارکی که نشان دهد این دو قبلا به عنوان پایه ستون استفاده می‌شدند وجود ندارد.

پایه ستون سر مدوسا که دو عدد در جهت‌های مخالف هستند

آب انبار باسیلیکا در سینما و بازی‌‌ ویدیویی

بخش‌هایی از برخی فیلم ها در آب انبار باسیلیکا فیلم برداری شده است که می توان به فیلمهای:

فیلم سینمایی James Band Russia with Love، 

سریال فانتزی The Old Kingdom

فیلم سینمایی Brotherhood of Tears (2013)

همچنین  آب انبار باسیلیکا در بازی‌های ویدویی دیده می‌شود:

بازی Assassin’s Creed و بازی Age of Empires IV

راه‌های دسترسی به آب انبار باسیلیکا

برای رفتن آب انبار باسیلیکا کافی است شما با اتوبوس به ایستگاه سلطان احمد بروید و از آنجا پیاده تا آب انبار بروید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو ایستگاه آکسارای است که حدود 35 دقیقه تا باسیلیکا فاصله دارد. همچنین یکی از انتخاب‌های شما می‌تواند تاکسی‌ها و یا تاکسی اینترنتی باشد. با توچه به این که آب انبار باسیلیکا در منطقه سلطان احمد و نزدیک به برخی دیدنی‌های استانبول مانند مسجد آبی، مسجد ایاصوفیه، قصر توپکاپی و پارک گلهانه می‌باشد، پیشنهاد می‌کنیم تا دیدن این جاذبه‌های دیدنی را برای یک روز برنامه ریزی کنید.

ساعت بازدید آب انبار باسیلیکا

باید توچه داشته باشیم که امکان تغییر ساعت در فصل‌ها و ایام مختلف می‌تواند تغییر کند ولی در حال حاضر ساعت بازدید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18:30 و بعد از یک ساعت تعطیلی از ساعت 19:30 تا 23:50 می‌باشد.

از این که نظر خود را در مورد این نوشته و یا تجربه بازدید از آب انبار باسیلیکا را با ما به اشتراک می‌گذارید سپاسگذاریم.

چنانچه قصد سفر به ترکیه را دارید برای  مشاهده تورهای استانبول کلیک نمایید و یا با کارشناسان ما در تماس باشید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *