دریاچه اوان

دریاچه اوان درمنطقه الموت استان قزوین و در دامنه کوه خشچال در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا با فاصله‌ای 75 کیلومتری از شهر قزوین قرار دارد. این دریاچه به مانند یک پالت رنگ، آبی آسمان را در میانه‌اش، رنگ سفید ابرها در گوشه و کنارش، رنگ سبز درختان و رنگ زرد پوشش گیاهی آن […]

دریاچه اوان درمنطقه الموت استان قزوین و در دامنه کوه خشچال در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا با فاصله‌ای 75 کیلومتری از شهر قزوین قرار دارد. این دریاچه به مانند یک پالت رنگ، آبی آسمان را در میانه‌اش، رنگ سفید ابرها در گوشه و کنارش، رنگ سبز درختان و رنگ زرد پوشش گیاهی آن منطقه را در اطرافش دارد. دریاچه اوان در ارتفاعی پایین‌تر از رشته کوه‌های اطرافش قرار گرفته. در دامنه این رشته کوه‌ چهار روستای اوان ، رزآباد، زوار دشت و ورین دریاچه اوان را احاطه کرده‌اند. به واسطه زبیایی‌های دریاچه اوان  و طبیعت  اطراف آن فرقی ندارد شما در چه فصلی به بازدید آن بروید. شما در هر فصلی بروید از حس خوب دریاچه اوان و مسیر رسیدن به دریاچه به وجد خواهید آمد.

 برای رسیدن به دریاچه اوان دو مسیر وجود دارد. شما می‌توانید در ورودی شهر قزوین در میدان غریب کش از یک مسیر رویایی در میان جنگل و کوه با سه ساعت رانندگی به دریاچه‌ی اوان برسید و یا اگر از سمت تهران و کرج به سمت البرز حرکت می‌کنید چند کیلومتر بعد از نیروگاه شهید رجایی و قبل از مجتمع خدماتی پرستو وارد جاده کبریت میان شوید و از آن جا به سمت روستای معلم کلایه بروید و بعد از حدود بیست دقیقه رانندگی به دریاچه اوان می‌رسید. البته هر چند مسیر دوم نزدیک‌تر و بهتر است  اما هنوز به بهره برداری رسمی نرسیده است.

دریاچه اوان به عنوان یکی از آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است. اوان به معنای محل گرد آمدن آب است، مساحت دریاچه اوان بیش از هفتاد هزار متر مربع است و آب خود را از چشمه‌هایی که در کف آن وجود دارد تامین می‎کند. به گفته‌ی بومیان منطقه کف این دریاچه به شکل قیف می‌باشد و عمیق‌ترین قسمت آن به 7.5 متر می‌رسد. همچنین سرریز آب این دریاچه از طریق رود کوچکی  به سمت روستاهای کوشک و آیین به برای استفاده کشاورزان هدایت می‌شود.

تفریحات دریاچه اوان

کمپینگ: وفتی وارد محوطه‎ی اطراف دریاچه اوان می‌شوید وجود چادرهایی که در اطراف دریاچه برپا شده‌اند نظر شما را جلب می‌کند. محوطه ی اطراف دریاچه محلی مناسب برای دور هم نشینی و شب زنده داری است. مخصوصا در فصل های گرم سال که خیلی ها برای فرار از گرما به شب خنک دریاچه اوان پناه می‌برند.

قایق سواری: شما می‌توانید برای دقایقی سوار بر قایق‌های پدالی بر روی آّب دریاچه اوان قایق سواری کنید و سرشار از آرامش انی دریاچه بشوید.

عکاسی: اگر به عکاسی علاقه دارید حتما باید برای سفر به دریاچه اوان برنامه ریزی بکنید. به جزخود دریاچه، طبیعت اطراف آن، کوه‌ها، پوشش گیاهی و مسیر رسیدن به دریاچه، سوژه های شگفتی برای ثبت توسط شما اننظارتان را می‌کشند.

کوهنوردی: همانطور که گفتیم دریاچه اوان توسط کوه‌ها احاطه شده است. و همین موقعیت  این امکان را به علاقه مندان کوهنوردی  برای یک صعود متفاوت می‌دهد.

اسکیت رو یخ: دریاچه اوان در هر فصل زیبایی خاص خودش را دارد. شما در فصل گرم می‌توانید روی دریاچه قایق سواری کنید و در فصل سرما و زمستان بر روی لایه یخ بسته شده در سطح دریاچه به ورزش مفرح اسکیت روی بپردازید.

 

پوشش گیاهی و جانوری

پوشش گیاهی منطقه از تنوع بالایی برخوردار است. در این منطقه درختان سیب، آلبالو، فندق، سنجد، گردو، بید، چنار، گیلاس وجود دارد. همچنین گیاهانی مانند گون، کنگر، شیرین بیان به صورت خودرو در آن‌جا رشد می‌کنند. در داخل آب های دریاچه اوان ماهی‌های قزل آلا و کپور زیست می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید که ماهی گیری در دریاچه ممنوع می‌باشد و درجنگل‌های اطراف نیز عقاب، شاهین، جغد، خرس، روباه و فاخته را می‌شود دید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *